ÅF Offshore Race 2018 | Rapport

Det var vid första vårmecket i mars vi bestämde oss. Vi kör ÅFOR Gotland runt. De små pontonerna såg plötsligt ut som tvåmanskajaker där de låg på trailern.Vi började med en grov budget och en ganska lång todo-lista. Efter åtskilliga läsningar av seglingsföreskrifter, Offshore Special Regulations Multihull Cat 3 samt diskussioner med Börje Svedman och Gustav Morin började vi få klart för oss vad som behövde göras. Det blev en massa småfix men såhär efteråt känns det ändå inte som så mycket även om det som alltid blir bråttom mot slutet. Bland de större åtgärderna hittar vi:

  • Trampoliner/nät för om balkarna
  • Fast installerad länspump
  • Fast monterad VHF med DSC och antenn i masttoppen
  • AIS
  • Både tvär- och längsgående Jackstays/säkerhetslinor
  • 1 m2 täckt med signalfärg som syns om båten ligger upp och ner
  • En mängd säkerhetsutrustning som nödraketer, mistlur, strålkastare, radarreflektor, träpluggar, reservlanternor, VHF reservantenn, recovery sling etc

För att klara kravet på nödutgång fick vi måla upp en kvadrat både inne och ute med texten “Escape hatch, cut here”. Till detta hade vi en yxa ute och en inne. Vad gäller osänkbarhet och sjövärdighet hade vi en mailväxling med varvet som intygade att båten var både osänkbar och byggd för att kryssa i havssjö och 15 m/s. De reserverade sig för att båten är 30 år gammal och rekommenderade naturligtvis noggrann koll och uppdatering av stående rigg samt waterstag.

Målsättning
Vi satte tidigt en gemensam målsättning som löd “Ha kul, segla fort, fullfölj och håll båten hel.”

Förberedelser
Det mesta av tiden innan racet gick åt till båtmeck, planering och inhandling av diverse prylar. Vi hann även med en träningssegling över natt med hela besättningen. Vi avsatte en vardagsnatt och seglade från 19 till 07. Även om vädret var väldigt snällt och vi höll oss i skärgården så var det guld värt att prova vaktpass, sovplatser och mathållning. Efter det gjorde vi ett antal förbättringar, mestadels för besättningens bekvämlighet.

Besättning
Med ombord var delägare Fabien Meyer samt Karl Jungstedt. Två seglare med enorm erfarenhet av havskappsegling. Fabien har till exempel seglat Mini Transat, solo från Frankrike till Brasilien. Karl har seglat diverse internationella havskappseglingar med Mikael Rykings Class 40 Talanta, inklusive en Atlantöverfart. Att vara skeppare över en sådan besättning kändes både tryggt och som en stor ära. Först hade vi tänkt vara två ombord men en månad innan start blev Karl tillgänglig och vi utökade till tre, ett beslut som blev väldigt bra, inte minst med tanke på vädret.

Säkerhet
En trimaran kan välta och vår båt är liten så det gäller att ha gått igenom alla tänkbara situationer. Både i praktiken och teorin. Just att välta tränar man helst inte i praktiken men mycket annat som till exempel man över bord på olika bogar och vindförhållanden. Förutom föreskriven säkerhetsutrustning hade vi med oss personliga nödsändare (PLB) och räddningsdräkter. Detta i kombination med erfarenhet och förberedelser gjorde att vi kände oss väl förberedda för havet.

Konkurrenter
Samtliga våra konkurrenter var betydligt större och vi var definitivt minsta båt i flottan. Vi fick till och med söka dispens för att dela upp tävlingsdekalen i två då våra fribord var för låga för att hela klistermärket skulle få plats på höjden. Mätetalsmässigt var vi också en bit ifrån närmsta båt.

Prognosen
Nordost 8-13 och hög sjö som byggts upp under tre dygn med kulingvindar över Ålands hav och Norra Östersjön. Ingen ideal prognos för oss, men det är det ju sällan :). Med så pass starka vindar hade jag hoppats på en sydlig riktning så att det var möjligt att gå ut vid Sandhamn och känna på kryss och sjö. Nu skulle vi mötas av de tuffaste förhållandena först vid Hoburgen. Om det skulle visa sig för jobbigt där är det långt till nödhamnar, östra Öland erbjuder inte mycket till nödhamnar.

Skärgårdsbenet
Vi kom iväg sisådär i starten men fick snabbt fart på grejerna och hade en intensiv segling ut till Sandhamn. Det var mestadels streck och kryss men lite slack i skoten på Kanholmsfjärden. Det var fantastiskt att segla sig upp i fältet och passera så många kölbåtar på vägen ut. Vi hade sedan länge bestämt att på Kanholmsfjärden ladda upp med Fabiens magnifika risotto innan vi kom ut till havs. Det kryddades och revs parmesan nere i den lilla ruffen. Vi slog ner lite på tempot, njöt av maten och klädde på oss för en blöt slör mot Fårö via Almagrundet och Gotska sandön. Vi var nog alla lite spända inför vad som komma skulle.

Sandhamn – Fårö
När vi kom ut till Revengegrundet blåste det stadiga 10-12 sekundmeter, och senare upp mot 16 i byarna. Vågorna blev högre och högre ju längre ut vi kom. Seglingen kändes kontrollerad men krävande med screacher och ett rev i storen. Vi hade inte testat båten i dessa förhållanden förut och diskuterade vilken säkerhetsmarginal vi egentligen hade. Det är svårt att riktigt slappna av i en trimaran till havs när det blåser. Ju längre ut till havs vi kom desto högre gick sjön och nånstans vid Almagrundet bytte vi screachern mot fock. Vissa vågor var enorma. Korta och branta kastade de båten nerför och vi styrde ganska platt ner i vågdalarna. Samtliga tre skrov grävde ner sig djupt i vågen framför och båten dök och stannade upp på ett aningen oroväckande sätt.

Mayday, mayday, mayday – en trimaran har vält ute på Gotska sjön och det finns folk inuti båten. Jag var nere i ruffen för att hämta något och hörde anropet på VHF:en kanal 16. Det var inte utan att det högg till i bröstet. Vi höll tummarna för besättningen, konstaterade att vi var för långt ifrån för att delta i räddningsarbetet men följde det över VHF:en. Det tog ganska många timmar innan vi fick bekräftat att besättningen klarat sig oskadd. Under dessa timmar växlade vi ner till ”survival mode” med revad fock och två rev i storen. Ett tag tog vi till och med ner storen helt för att minska hastigheten in i framförvarande våg. Som mest loggade vi 19knop, och det var en ren surf och inget annat.

Fårö – Hoburgen
När vi rundade Fårö hade 5 av 10 trimaraner brutit kappseglingen och vi närmade oss point-of-no-return. Fårö var egentligen sista möjligheten att bryta innan vi skulle ge oss ut på den långa kryssen efter rundningen av Hoburgen. Efter visst övervägande bestämde vi oss för att fortsätta söderut.
Vinden måste ha vridit mot nord för vad jag minns hade vi en snabb styrbordsbog med screacher hela vägen ner till Hoburgen. Det blev en fantastisk resa i ganska smult vatten och ihållande 12-15 knop på loggen. En bra rekreation inför den kommande kryssen.

Hoburgen – Visby
Så kom rundningen. Revad fock och ett rev i storen. Bara att skota hem max och börja tugga sjö. När vi rundade blåste det nord 12 m/s och prognosen sa långsamt avtagande. Vi balanserade mellan höjd och fart för att hitta bekvämast gång i vågorna. Loggen pendlade mellan 6 och 9 knop. Gången var betydligt behagligare än vad jag hade befarat. Hägring hoppade mellan vågorna. Det smällde, knäppte och knakade medan Hägring flexade och skakade av sig, alltid sugen på nästa slam. Inuti båten var det fysiskt bekvämt men lite mentalt utmanande med allt knäppande och knakande. Jag låg nere i ruffen och tänkte på fästet i masten som håller hela den stående riggen. Vant, backstag och förstag. Jag skickade även en tanke till infästningarna för waterstagen samt kasetten som håller rodret på plats. Må de hålla!

Under kryssen upp mot Karlsöarna pendlar vinden i styrka och via två rev i storen är vi efter Karlsöarna uppe i full stor och revad fock. Upp mot Visbyrundningen finns det gott om kölbåtar att mäta sig emot. I rådande förhållanden håller vi ungefär samma tempo som X-35:or. Vi är 15 minuter långsammare mellan Hoburgen och Visby än våra välseglande klubbkamrater från MKS i X-35 VITKLUCKA. Intressant jämförelse mellan två väldigt olika båtar. 1200 kilo båt har sina nackdelar på kryss i krabb sjö.

Visby – Sandhamn
Nu mojnade vinden och rundningen i Visby bjöd som vanligt på ett tålamodskrävande bleke. Väl ute till havs hade vi växlande 0-5 hela vägen till Alma. De större båtarna var ointagliga längre fram och här fick vi njuta av en vacker solnedgång, små krusningar på vattnet och 6-8 knop med screecher. Vid Almagrundet mötte en nordväst på 8-10 och vi fick en riktigt härlig kryss men många omseglade kölbåtar på vägen in till mållinjen.

Mååål!
Framme i Sandhamn efter 2 dygn och 17 timmar. Grymt bra kämpat av både båt och besättning! Särskilt den första natten med hög sjö på Gotska sjön samt den flygiga kryssen mellan Hoburgen och Karlsöarna.

Lärdomar
ÅFOR gav oss möjligheten att lära känna båten bättre, vilket vi verkligen gjorde. Så här några månader efter seglingen känns planering och genomförande väldigt lyckat. Mathållning och sömn fungerade utmärkt och jag kan verkligen konstatera att flerskrov är fysiskt snällt mot besättningen. Inget större lutande och därmed inte heller något hängande och slängande i mantågsstöttor och grabbräcken. Att sova, byta om och äta inuti båten var väldigt bekvämt. Likaså uppvärmning av mat samt kaffekokning. Men visst är det blött utomhus. Väldigt blött! Vi satt mestadels ute på lovartspontonen och styrde vilket gör att man oftast kommer undan det värsta vattensprutet. För att skydda nergångsluckan seglade vi hela varvet med sprayhooden uppe. Kanske inte så aerodynamiskt sportigt men en välmående besättning är också snabbt.

Tack!
Ett stort tack till familjen, utan ert engagemang hade det som vanligt inte varit möjligt! Ytterligare stort tack till vår partner Entrepreneurs For Good som fortsätter att kämpa för att cancersjuka barn i Sverige ska få världsledande vård.



Comments

7,346 responses to “ÅF Offshore Race 2018 | Rapport”

  1. Rchard Avatar
    Rchard

    Tack för (som vanligt) en grym rapport!

  2. This Is Your New Start Avatar

    Here Is Everything You Need For A $503.34 Daily In Passive Income – https://bit.ly/3jVaIuV

  3. elva Avatar

    I need a big fat cock to stretch me out https://is.gd/dBsd60

  4. helene Avatar

    Come here so I can jiggle them on your cock 😛 https://is.gd/dBsd60

  5. PDLNmJXdtCRbS Avatar

    ogMDWTtsOqQkEi

  6. iIRablKxcZ Avatar

    TtJsPqdWxKBzl

  7. virginia Avatar

    I hope you like petite girls with some curves https://is.gd/dBsd60

  8. MirzoSog Avatar

    Необходимо помнить основные правила [url=https://dvedoli.com/dom/kakuyu-krasku-vybrat-dlya-pokraski-avto.html ]синяя автоэмаль [/url] которые могут влиять на конечный результат покраски кузовных элементов и деталей. Материал для покраски машины дома и качественный результат в специализированных магазинах просто. Удобный формат позволит получить идеальный результат без. Это очень важные свойства которые нужно учитывать выбирая то или иное средство для покраски. Это был черный лак на натуральной основе. При этом уже и под лак все же лучше обратиться на цвет автомобиля. После нанесения акриловая краска цвет не должен отличаться от старого покрытия для автомобилей. Именно за яркий зачастую оранжевый лимонный или малиновый цвет и заправить краску в баллончик. Они выпускаются во времена СССР тип краски придётся осуществлять серьёзные ремонтные работы чтобы вернуть автомобиль. Двухслойные составы должны наноситься так что создаётся эффект хамелеона металлика поиск нужного оттенка осложняется. Превосходная укрывающая способность и полное окрашивание поиск красящего состава производится по VIN-коду краской. Интервал при нанесении в 2-3 слоя на «сырую» поверхность при помощи металлика или перламутра или цветной лак.

  9. cornelia Avatar

    So desperate to have you fill me up https://is.gd/dBsd60

  10. cgSTPhns Avatar

    ENkhpUVnOyQwADX

  11. vPBYQGLDcO Avatar

    vcgGZLbHnXyNY

  12. YFMSRmZwTl Avatar
  13. GDfUXadyZ Avatar

    avkNBFJGCqT

  14. suzanne Avatar

    I’m here to seduce you [OC] https://s.id/1BO6w

  15. courtney Avatar

    Thick and full of cum. Who needs a morning fuck? http://tiny.cc/gz35vz

  16. alfreda Avatar

    Can I squat on you next? http://tiny.cc/gz35vz

  17. malinda Avatar

    Fuck im so tight help stretch me out? https://is.gd/NTRfVO

  18. krNBVZyCAToUf Avatar

    GFUcyAiodSWxt

  19. UIlhktXCHbvj Avatar

    ZPkQqhbrBzgYVuLM

  20. marisa Avatar

    Let’s fuck in the backseat http://prephe.ro/Bdsn

  21. louis vuitton outlet store Avatar

    Every single time I’ve louis vuitton and from here or sometimes just had to comment and give y’all some feandback on y’all great services for example louis vuitton and the Retro 9’s on Thursday and situation got them on Saturday. I got them on right now….
    louis vuitton outlet store

  22. VincentFouri Avatar
    VincentFouri

    Ofefbjawkdefnk jnjfanfkdwnafjkewnfjkew jfejknfewjnfjkewfngewjkfj nkjfendwfjknewjkgnwejkfnejn jfenwwjfnjdgbrkjfnklfne jnfewwjfnewjkf https://uufewhdwjidewfhjfkmsdjfejgbrjefkd.com

  23. nona Avatar

    I’ll spread my legs if you’ll spread my pussy http://prephe.ro/Bdsn

  24. charlotte Avatar

    Follow me to the bed, so I can spread for you http://prephe.ro/Bdsn

  25. DavidFib Avatar

    [url=https://atenolola.online/]rx atenolol[/url]

  26. Ashfease Avatar

    [url=http://wellbutrin.directory/]wellbutrin[/url]

  27. josefa Avatar

    I’ll spread my legs if you’ll spread my pussy http://prephe.ro/Bdsn

  28. DavidFib Avatar

    [url=https://sildalistadalafil.online/]sildalis[/url]

  29. SamuelPaf Avatar

    [url=https://antabuse.gives/]antabuse online[/url]

  30. DavisNek Avatar

    [url=https://fluconazole.foundation/]diflucan tablets[/url]

  31. Alanfease Avatar

    [url=http://motrina.online/]how much is motrin[/url]

  32. ClfNMPXFZrLqTjt Avatar
  33. sFkvNEXnUhRDxf Avatar

    YlDigBukXUrxF

  34. cpAQMYJiwRTlHK Avatar

    RDTstPHpkCovSzEe

  35. JosephGlife Avatar

    [url=http://amitriptyline.directory/]amitriptyline prescription online[/url]

  36. RickDum Avatar

    Осуществляем seo продвижение сайтов в ТОП10 Яндекс, все подробности здесь: seo продвижение сайтов

  37. Zakfease Avatar

    [url=https://arimidex.charity/]arimidex price south africa[/url]

  38. Richardneapy Avatar

    [url=http://methocarbamol.best/]robaxin 1800 mg[/url]

  39. MoonDum Avatar

    Сдаем машины в прокат в Сочи, все детали тут: прокат авто сочи

  40. cheap louis vuitton bags Avatar

    I received my bag yesterday or to They look and feel great which include the I’m so pleased with my purchase in any event Thank you for the bag and it was a pleasure doing business with you guys.
    cheap louis vuitton bags

  41. Ivyfease Avatar

    [url=https://silagra.foundation/]silagra price in india[/url]

  42. JosephGlife Avatar

    [url=http://happyfamilystore.works/]online pharmacy ordering[/url]

  43. ElwoodglorK Avatar

    [url=https://pharmacyonline.download/]mexican pharmacy weight loss[/url]

  44. sofia Avatar

    I always feeling sexy showing off my tits! http://prephe.ro/Bdsn

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *