Fair Sailing | Intervju med kvällskörssegraren 2010

Förra onsdagen seglades årets sista av 21 kvällskör på MKS. Under året har vi snittat 41 båtar på startlinjen med en topp på 59 startande. Jag slutade en placering sämre än förra året, 32:a av totalt 78. Som tur var förbättrade jag min snittplacering från 25:a till 21:a. Huvudanledningen till att totalen inte blev bättre än förra året var att jag var med på färre seglingar. Och flit ska löna sig! Well well, det går alltid att sjunga vad Dave Perry så träffande kallar “The if only blues”. Jag behöver träna mer helt enkelt. Bättre än “If only blues” är att läsa kloka ord från totalsegraren Stefan Sundblom(bilden). Intervjuad av 2:an Joachim Staremo nedan. Fler bilder och filmer från Kvällskören hittar ni under kategorin Laser.

Hur många gånger har du vunnit?  Du är ingen duvunge i kvällskörssammanhang?

-Det där med statistik är inte min starkaste sida men jag har fått lite frågor på temat så nu har jag kollat upp det. Det är ingen tvekan om att Kvällskören utgjort ett väsentligt inslag i mitt liv. Större än jag kanske insett för jag blev själv lite chockad när jag gick igenom min ”Kvällskörskarriär”:

  • 31  kvällskörsäsonger
  • 412 kvällskör
  • 143 spikar
  • 10  totalsegrar

Vad har du för strategi för första kryssen?

-Min huvudtanke inför varje race är att du aldrig kan vinna ett kör i starten men däremot förlora det. Därför tar jag absolut inga onödiga risker i starterna. Ifall jag tror att det lönar sig att starta sent startar jag kanske kring den sista tredjedelen av startlinjen men aldrig närmast begränsningsbojen därför att där är risken så stor att bli indragen i en kaotisk grosshandlarmarknad. Och ifall jag vill starta tidigt så går jag ändå inte iväg bland de allra första eftersom risken är så stor att man fastnar där ute på babordskanten ifall vindarna går en emot. Så allt fokus ligger på att få en så ren start som möjligt någonstans mitt på startlinjen och sedan segla i fri vind och ha möjlighet att dra sig ut mot den kant som verkar fördelaktigast efter hand. Priset av denna strategi är att jag sällan rundar först vid kryssbojen men nästan alltid bland top 10 och med bra häng på täten. Och eftersom det alltid brukar vara så att några av toppseglarna seglat bort sig på första kryssen så brukar det vara möjligt att segla ikapp och förbi några av de chanstagare som kanske bara haft tur på första kryssen.

Hur aggressivt seglar du i märkesrundningarna? Hur tänker du när det är 15 båtlängder kvar till kryssbojen respektive länsbojen?

-Återigen känns det som att man har mer att förlora i en rundning än man kan vinna så jag försöker runda med viss marginal (men ändå tajt). Samtidigt förvånas jag ofta över att så många överseglar och skänker bort båtlängder i onödan. Ifall jag ligger i täten kommer jag gärna in mot kryssbojen från babord (ofta i fri vind) eftersom jag kanske bara riskerar att behöva ducka bakom en enstaka båt. Samtidigt minskar ju risken för att man överseglar då man ju slår över till styrbord ganska nära bojen. Men ifall jag ligger fast i kön vågar jag inte ta babordsspåret eftersom det ju kan tvinga mig att ducka bakom massa styrbordsbåtar innan rundningen. Sammantaget tycker jag att det är bra med 3-båtlängdsregeln som minskar risken för rundningskaos.

Seglar du olika tufft mot olika seglare? Vi har ju ett stort spann från OS-seglare, VM-medaljörer till rena nybörjare på banan. Är det ett problem?

-Många tror kanske att det är mer tjuv -& rackarspel i täten än längre ned i fältet,  men det är inte min uppfattning – tvärtom. De bästa seglarna vet att man har så lite att vinna på att tjafsa om en decimeter – så i täten är det nästan aldrig något strul. Visst är det stentuff segling men nästan alltid ”fair sailing”. Och ifall någon tabbar sig där i täten vet personen om sitt misstag och tar sin straffrunda. Då är det nog betydligt värre i mitten och nedre delen av fältet där man smäller på mycket mer och inte kanske alltid har koll på reglerna. Så med detta sagt är mitt svar att jag seglar tuffare (men juste) mot toppseglarna än mot de i kön.

Hur ser du på pumpning och kroppsrörelser i båten? Det finns ju en motsättning mot att lära sig ha total kontroll och harmoni med båtens rörelser, driva båten till 100%  och till att gå över gränsen för det tillåtna?

-Det här är ett betydligt svårare område än vanlig regeltolkning eftersom det ju finns en gråzon här mellan vad som är rätt och fel. Seglar du välbalanserat på t.ex länsen utan tryck på rodret blir det ju lätt lite vingligt eftersom du delvis styr genom att flytta kroppsvikten. Det viktiga är ju här att man inte går över gränsen och aktivt börjar gunga och rycka fram båten med skotet. Här kommer vi också tillbaka till min tanke om ”fair sailing”. Vi har ju ingen domare på banan (funktionärerna är ju i första hand banläggare) så därför är det mycket upp till var och ens samvete. Där är det ju extra viktigt att toppseglarna föregår med gott exempel. Och sen tycker jag att vi alla måste vara tydliga mot varandra och signalera till den som går över gränsen.

Skulle du ta en 360 graders sväng om du gick på bojen, fast ingen såg och ingen protesterade?

-Ja, definitivt. Och det är ju av den anledningen jag är extremt noga med att aldrig segla på bojen i första läget – det var nog fem år sedan jag gjorde det senast. Och sen är det är ju först när du vet att du själv följer reglerna som du kan börja gnälla på andra som inte gör det.

En rutinerad seglare gör en felbedömning och gör ett regelbrott vid märket. Närmaste seglaren är en nybörjare som känner sig osäker och inte vågar skrika ”protest”. Vad har du för tips till dessa två seglare?

-Om man är en juste seglare – och vem vill inte vara det? – så tar man sitt straff och berättar direkt att man tänker göra det för de närmast berörda. Det är ”fair sailing” för mig. Alla kan göra fel och det får vi leva med men det viktiga är ju att man tar konsekvenserna av det dvs snurrar ett varv. Är man en orutinerad kappseglare så kan man inte kräva att den ska börja gorma och börja protestera där ute men kanske kan man ta upp frågan när man kommer in till land och reda ut det hela. Och så tycker jag att vi behöver hjälpas åt – ifall det är någon som inte tar på sig sitt straff så är det viktigt att alla som har sett något tydligt säger ifrån. Inte nödvändigtvis bara den drabbade.

Vad gör du om du upptäcker att du har en båt i lä som du kommer köra på om du faller för att kunna starta bakom motorbåten/haren? (Grosshandlarens dilemma).

-Det finns bara en sak att göra och det är att lova upp och bromsa upp farten genom att bräcka med seglet. En Laser stannar förvånansvärt snabbt! Grosshandlarstarter är ju så oerhört trista eftersom det ju ofta förstör hela seglingen för de som blir ojuste överseglade. Jag hoppas och tror att jag för egen del aldrig har förstört någons segling genom att grosshandla. Grundregeln är ju att inte ta fart för tidigt så att man riskerar att bli en grosshandlare. För egentligen finns det inga ursäkter – grosshandlarstarter är förkastliga och helt onödiga. Men jag tycker nog att vissa gånger har funktionärerna tryckt ihop starten allt för mycket och därigenom ökat risken för startincidenter. Här kan vi funktionärer bli bättre.

Vad är det roligaste med kvällskören?

Det är så mycket. Visst är kappseglingsmomentet himla roligt och fascinerande. Kvällskörsidén är så enkel och samtidigt så genial. 40-50 Laserjollar till start varje onsdagkväll från maj till september som har exakt samma förutsättningar och där du som seglare har allt i din hand. Kombinationen av härlig fysisk segling med ständiga taktiska utmaningar slutar aldrig att fascinera mig. Och inramningen där nere på Fjåset i den finaste av miljöer tillsammans med ens bästa seglingsvänner är svårslagen. För det är till syvende och sist den goda kamratskapen och MKS-andan som håller ihop hela kvällskörsidén och gör att man fortsätter år efter år. Och genomgången efteråt i bastun över en pilsner som ibland kan ta längre tid än hela seglingen – galet men underbart kul. Det är inte utan att man ser fram emot ytterligare många Kvällskörsäsonger i MKS! Närmast siktar jag på 500-körsjubileum om några år – då blir det definitivt tårta till de som orkar vänta.

Tack Stefan för de fascinerande svaren, och grattis igen till titeln ”kvällskörsmästare 2010

/Jocke

Comments

20,445 responses to “Fair Sailing | Intervju med kvällskörssegraren 2010”

  1. www.reddit.com Avatar

    I’m not sure where you are getting your info, but good topic.
    I needs to spend some time learning more or understanding more.
    Thanks for fantastic info I was looking for this information for my mission.

  2. HenryEloke Avatar

    drug markets dark web dark website

  3. ElmerJaf Avatar
  4. raja zeus slot Avatar

    What’s up to all, how is aⅼl, I think eᴠery ᧐ne is getfting moree fгom thiѕ
    web page, aand yоur views are good designed for new viewers.

    Αlso visit my website – raja zeus slot

  5. Ivyfease Avatar

    [url=https://vermox.trade/]vermox buy online uk[/url]

  6. DavidFib Avatar

    [url=https://clonidine.africa/]clonidine 135[/url]

  7. SamuelPaf Avatar

    [url=https://domperidone.party/]motilium generic[/url]

  8. Richardhew Avatar

    darknet search engine tor darknet

  9. MichaelKed Avatar

    [url=https://motilium.download/]motilium online uk[/url]

  10. viagra Avatar

    For the reason that the admin of this web site is working, no question very soon it will be famous,
    due to its quality contents.

  11. Maryfease Avatar

    [url=https://diclofenac.party/]voltaren canada over the counter[/url]

  12. Andrewrub Avatar

    deep web drug links darknet sites

  13. Ashfease Avatar

    [url=http://onlinepharmacy.click/]bitcoin pharmacy online[/url]

  14. Georgeget Avatar
    Georgeget

    buy kamagra: order kamagra oral jelly – order kamagra oral jelly

  15. JosephGlife Avatar

    [url=https://furosemide.science/]lasix 200[/url]

  16. Richardneapy Avatar

    [url=http://onlinepharmacy.click/]silkroad online pharmacy[/url]

  17. meditation shorts Avatar

    I was suggested this blog by way of my cousin. I am no longer positive whether or not this
    submit is written by him as nobody else recognise such exact about my
    difficulty. You’re amazing! Thank you!

  18. CurtisBup Avatar

    [url=http://imetformin.online/]metformin 10000 mg[/url]

  19. RNS-MO-Now Avatar

    Разрешение на строительство — это публичный документ, выдаваемый полномочными органами государственной власти или субъектного управления, который допускает начать строительство или исполнение строительных операций.
    [url=https://rns-50.ru/]Разрешение на строительство[/url] задает юридические основы и условия к строительному процессу, включая дозволенные категории работ, разрешенные материалы и техники, а также включает строительные нормативные акты и комплексы безопасности. Получение разрешения на возведение является обязательным документов для строительной сферы.

  20. RNS-MO-Now Avatar

    Разрешение на строительство — это официальный документ, предоставленный правомочными инстанциями государственного управления или территориального руководства, который предоставляет начать строительство или исполнение строительных операций.
    [url=https://rns-50.ru/]Разрешение на строительство[/url] устанавливает юридические принципы и стандарты к стройке, включая приемлемые категории работ, разрешенные материалы и методы, а также включает строительные нормы и комплекты охраны. Получение разрешения на строительные работы является необходимым документов для строительной сферы.

  21. DavidFib Avatar

    [url=https://atomoxetine.trade/]strattera medication coupon[/url]

  22. HenryHaunk Avatar

    blackweb official website tor dark web

  23. RNS-MO-Now Avatar

    Разрешение на строительство — это государственный письменное удостоверение, предоставленный уполномоченными ведомствами государственного управления или субъектного самоуправления, который разрешает начать стройку или исполнение строительных работ.
    [url=https://rns-50.ru/]Разрешение на строительство[/url] задает нормативные положения и условия к строительной деятельности, включая дозволенные виды работ, приемлемые материалы и способы, а также включает строительные стандарты и комплекты охраны. Получение разрешения на стройку является необходимым документов для строительной сферы.

  24. MichaelKed Avatar

    [url=https://azithromycinanc.online/]azithromycin 250 mg tablet price in india[/url]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *