Jag är nöjd med vår insats på Gotland Runt 2008. Vi var en meriterad besättning med stor erfarenhet av såväl ban- som havskappsegling. Men båten var helt ny för oss och några av oss hade aldrig seglat den innan start. Båten är fantastisk att segla, grejerna höll och vi tog oss runt på ett framgångsrikt sätt.
Resultatmässigt kom vi 4:a av 7 startande båtar i IRC D. Omräknat till LYS D hade det räckt till en 23:e plats av 87 startande båtar. Vi seglade drygt 1.5 timme långsammare än en Dehler 33 Cruising i LYS klassen och drygt 2.5 timmar långsammare än en First 34.7 i vår egen klass. Nedan beskriver jag vårt varv runt Gotland och analyserar vad vi kan förbättra till nästa gång.
Starten
Vi startade nära startfartyget i lovart med bra fart för styrbords halsar i hyfsat fri vind.
Sträck till Almagrundet
Tack vare mycket bra väderinformation höll vi oss kvar på styrbords halsar och vinden vred något höger vilket gjorde att vi precis sträckte upp till Almagrundet utan att behöva slå.
Sträck till Gotska Sandön
Vinden tilltar till cirka 10 knop skenbar vind. Vi skiftar från den lätta Genua 2 till den tunga tvåan. Vi har mycket bra fart i båten och håller en X-332 stabilt bakom oss. Vinden ökar ytterligare och vid 22 knops skenbar vind bestämmer vi oss för att skifta segel ännu en gång till Genua 3. Loggen visar samma fart men det är uppenbart att vi tappar mot X-332:an. Båten får sämre driv i den bitvis stampiga sjön. Båten är bekvämare att seglare men gör inte samma fart mot mål.
Kryss till Fårö
Vinden vrider emot och minskar en aning i styrka. Vi byter tillbaka till den tunga tvåan och slår fint med skiften upp mot Fårö. Vi går relativt nära Salvorev och övriga land för att positionera oss för ett högervrid.
Kryss till Östergarn
Någon timme efter Fårö fyr ökar vinden igen. Det blåser upp mot 26 knop skenbar vind och vi skiftar till Genua 3 igen. Skiftet tar onödigt lång tid då vi inte tränat innan och vi förlorar mycket fart med för många man på fördäck. Vi kryssar söderut relativt nära land och bestämmer oss för att runda Östergarn strax öster om Östergarnsholm. Efteråt noterar vi att de flesta i vår klass seglade väster om holmen. Enligt Carl Frykfeldt på Tjajka gynnades båtarna som gick på insidan av ett högervrid nära land. Landeffekten borde dock i teorin snarare generera ett vänstervrid på grund av högre friktion. Men men, å andra sidan tipsar veteranen Odd Lindqvist om högervrid i sydvästliga vindar nära land kring Östergarn. Han motiverar det med att “vinden vill lämna kustlinjen med så nära 90 grader som möjligt”.
Kryss till Hoburgen
Vi kryssar vidare mot Hoburgen nära Gotland i vindar runt 10 m/s med byar upp mot 12. Med 15 distans kvar till Hoburgen minskar vinden betydligt och vi byter tillbaks till den tunga tvåan. Återigen tar skiftet alldeles för lång tid. Vi är inte synkade mellan mast och fördäck och drar upp en liten reva i seglet. Det tar tid att hitta rätt tejp och skiftet tar nog uppemot en halvtimme. Sista 7-8 distansen ner till Hoburgen ligger vi och slår väldigt nära land. I efterhand noterade vi att det möjligen var svagare vind invid land i denna passage.
Halvvind till Visby
I den västliga vinden går det snabbt mot Visby. Vi kör tunga tvåan, går mellan Lilla och Stora Karlsö och toppar 12.8 knop.
Halvvind och kryss till Alma
Efter Visby lovar vi 20 grader och fortsätter i bra fart med tunga tvåan. Vi håller oss hårt på rhumbline på 19 grader. Efter några timmar vrider vinden vänster och vi hissar spinnakern. Vi väntar oss ett vindskifte till nordost vilket mycket riktigt kommer cirka 25 distans innan Alma. Vi är beredda och tajmar skiftet bra. Vi sträcker upp till Alma hela vägen förutom de sista fem distansen. Vi är superskärpta i den lätta kryssen sista vägen till Alma. Vi växlar om till bankappsegling, slår på skiften och distansierar oss rejält från bland annat en X-99:a.
Halvvind i mål
Vinden står sig lyckligtvis ända in i mål och vi ser X-99:an vi tidigare passerat sätta spinnaker bakom oss. Det visar sig vara fel beslut och vi drygar ut avståndet ytterligare. 21:42 på tisdagskvällen skär vi mållinjen vid Skanskobb.
Analys
Eftersom delägaren Måns Håkansson är doktor i Meteorologi hade vi mycket bra väderkompetens ombord. Måns har dessutom varit med och utvecklat SailPlanner som vi använde flitigt. Prognoserna stämde förbluffande bra, det instabila vädret till trots. Jag tycker vi fattade rätt beslut utifrån vädret och det är knappast här jag ser den största förbättringspotentialen. Dessutom fungerade kommunikationen ombord mycket bra och samtliga i besättningen var involverade i såväl strategi som väderläge. Överföringen av information mellan vakterna fungerade fint. Måhända har vi ett väl strukturerat vaktschema att tacka för detta(se bild till höger).
När jag jämför rundningstider med några utvalda konkurrenter(se bild nedan) drar jag slutsatsen att vi tappade mest ner till Östergarn. Nedan listas förbättringsåtgärder som vi tar med oss till nästa Gotland Runt.
- Raila mer => Det ger enormt utslag på loggen. Bättre disciplin i vaktbyten och än mer strukturerad stuvning ombord möjliggör detta. Kanske kan också den sovande vakten få större delar av sin sömn på railen.
- Effektivare segelbyten => Här behöver vi träna. Det finns mycket att tjäna.
- Vi behöver kraft i sjön => Jag tror vi kan köra den tunga tvåan i upp till 25 knop skenbar vind istället för 20-21. I alla fall när det är sjö behöver vi drivet och accelarationen i vågorna. Båten blir jobbig att vara ombord på men den går som ett skott. Möjligen är dessutom glappet till Genua 3 aningen stort. Enligt rundningstiderna ovan gick Tjajka väldigt bra till Fårö. Efter att ha pratat med dem vet jag att de “höll ut” med Genua 1.
- Kanske skulle vi gått innanför Östergarn => I alla fall med tanke på att de andra i klassen gjorde det samt Carl Frykfeldts observation ovan.
- Kanske skulle vi gått längre ifrån land vid Hoburgen då det möjligen blåste mer där. En annan teori är att vi låg och slog mitt i strömfåran. Enligt Odd Lindqvist är det motström runt Hoburgen och man bör gå antingen nära land eller längre ut till havs. Lindqvist vittnar själv om båtar som kämpat ut i strömfåran för styrbord när de varit långt inne vid land. Måhända var det detta vi råkade ut för i ett antal slag.
Sammanfattning
Sammanfattningsvis tycker jag att vi gjorde ett mycket bra Gotland Runt, med en klockren besättning på en fantastik båt! Vi är inte långt ifrån toppbåtarna och med lite mer tid till träning och förberedelse kommer vi bli riktigt riktigt grymma!
Needed to compose you this little bit of note to help thank you very much once again for all the magnificent tips you’ve featured above. It has been shockingly generous of people like you to present publicly what many people would’ve sold as an e-book to generate some cash for themselves, even more so considering that you might have done it in the event you wanted. Those techniques also acted like the great way to be aware that other individuals have the same eagerness the same as mine to understand whole lot more related to this matter. I think there are lots of more fun times in the future for folks who take a look at your blog post.
Comment by stephen curry shoes — 2023-06-20 @ 22:46
I intended to draft you the little bit of word to help thank you very much the moment again for all the pleasing advice you’ve provided here. It was certainly wonderfully open-handed with you to offer without restraint what a few individuals would have marketed as an e book to generate some profit for their own end, chiefly given that you could have tried it in case you desired. Those guidelines likewise worked to become easy way to fully grasp that the rest have similar dream much like mine to learn more and more concerning this matter. I’m certain there are millions of more enjoyable instances in the future for individuals that start reading your blog.
Comment by yeezy — 2023-06-21 @ 23:41
Thanks a lot for providing individuals with remarkably superb possiblity to read in detail from this blog. It is always very terrific and also packed with fun for me personally and my office friends to search your site nearly thrice every week to read through the newest issues you have. And of course, I am certainly astounded for the tremendous things you give. Selected 3 ideas in this post are without a doubt the most suitable we have had.
Comment by supreme t shirt — 2023-06-23 @ 01:19
tricor over the counter cost tricor 200mg fenofibrate 200mg drug
Comment by Vbxedt — 2023-08-10 @ 07:12
tadalafil women order tadalafil 10mg sildenafil 100mg pills for men
Comment by Wnlmsn — 2023-08-17 @ 23:27
zaditor 1 mg cost purchase ziprasidone without prescription buy tofranil online cheap
Comment by Iehecr — 2023-08-20 @ 10:51
minoxidil us cialis for men over 50 buy best erectile dysfunction pills
Comment by Wpygxt — 2023-08-20 @ 13:17
you may have an awesome blog here! would you wish to make some invite posts on my weblog?
Comment by jordan shoes — 2023-08-20 @ 16:08
I precisely wanted to thank you so much all over again. I’m not certain what I would have implemented in the absence of those creative ideas contributed by you relating to that subject matter. It was actually an absolute traumatic case in my opinion, nevertheless taking note of the well-written manner you managed it took me to cry over joy. I am just thankful for the guidance and in addition hope that you are aware of an amazing job your are putting in training the rest via your blog. More than likely you’ve never encountered any of us.
Comment by ggdb — 2023-08-22 @ 08:48
Spot on with this write-up, I truly think this website wants way more consideration. I抣l most likely be again to read far more, thanks for that info.
Comment by golden goose — 2023-08-22 @ 13:40
buy aspirin 75 mg online cheap lquin ca buy imiquimod no prescription
Comment by Cbeejc — 2023-08-23 @ 04:10
buy generic acarbose online order generic precose buy generic fulvicin 250mg
Comment by Xntkld — 2023-08-23 @ 08:49
This is the right blog for anyone who needs to seek out out about this topic. You notice so much its nearly exhausting to argue with you (not that I truly would want匟aHa). You definitely put a new spin on a topic thats been written about for years. Nice stuff, simply nice!
Comment by supreme outlet — 2023-08-23 @ 11:53
You made some first rate factors there. I appeared on the web for the problem and located most people will go together with with your website.
Comment by off white — 2023-08-24 @ 11:38
You made some respectable factors there. I regarded on the web for the difficulty and located most people will go together with along with your website.
Comment by off white — 2023-08-25 @ 10:57
I am often to running a blog and i actually admire your content. The article has really peaks my interest. I’m going to bookmark your site and hold checking for brand new information.
Comment by yeezy outlet — 2023-08-26 @ 10:55
buy melatonin online cheap meloset 3mg ca danocrine price
Comment by Rhkcjk — 2023-08-26 @ 13:07
I抎 need to verify with you here. Which is not something I normally do! I take pleasure in studying a submit that can make people think. Additionally, thanks for permitting me to remark!
Comment by off white outlet — 2023-08-27 @ 13:39
dipyridamole 100mg without prescription order generic dipyridamole buy generic pravachol online
Comment by Vlbuwt — 2023-08-27 @ 23:25
There are some interesting points in time in this article but I don抰 know if I see all of them center to heart. There may be some validity but I’ll take hold opinion till I look into it further. Good article , thanks and we wish more! Added to FeedBurner as well
Comment by jordan 11 — 2023-08-28 @ 14:47
duphaston 10 mg uk order jardiance sale empagliflozin where to buy
Comment by Lnbgcc — 2023-08-29 @ 04:14
Spot on with this write-up, I actually think this website wants far more consideration. I抣l in all probability be again to learn much more, thanks for that info.
Comment by cheap jordans — 2023-08-29 @ 17:04
Oh my goodness! an amazing article dude. Thank you Nonetheless I am experiencing problem with ur rss . Don抰 know why Unable to subscribe to it. Is there anybody getting similar rss drawback? Anybody who knows kindly respond. Thnkx
Comment by air jordan — 2023-08-30 @ 19:17
monograph 600mg ca order etodolac 600mg without prescription pletal 100mg price
Comment by Zwvnaz — 2023-08-31 @ 23:31
The following time I read a blog, I hope that it doesnt disappoint me as much as this one. I mean, I know it was my option to learn, but I really thought youd have something attention-grabbing to say. All I hear is a bunch of whining about something that you could repair when you werent too busy looking for attention.
Comment by nike sb dunk low — 2023-09-01 @ 00:37
fludrocortisone price purchase florinef online buy loperamide pills
Comment by Rnqkhn — 2023-09-01 @ 08:35